איתם גורפיל במאמר דעה על השיח השוביניסטי העדכני
21:37 (13/08/15) מערכת Resh

בשבועות האחרונים רבים מאיתנו נחרדו לשמוע על הפרסומות הסקסיסטיות והמחפיצות של חברות שיווק שונות. בדרך כלל מתארת הפרסומת בלונדינית שופעת, דרכה מבהירים לצופה התמים את העסיסיות שבבורגר או את חשיבות הברכה ''ברוך שעשני אישה'' . אם נחשוב על התופעה הזאת, נגיע לשתי מסקנות מטרידות:בראש ובראשונה, החפצת נשים סמויה וגלויה הפכה כבר מזמן לאופנה המונהגת על ידי הזמרות, הדוגמניות ובכלל הנשים שאליהן מאות ואלפי נערות נושאות עיניים. אם זו מיילי סיירוס שמניחה את לשונה על כלי עבודה או ניקי מינאז' עם העינטוזים המוגזמים; ומבלי להכליל – רבות הזמרות המפורסמות והמצליחות שעושות את דרכן אל התהילה שבמצעד ההשמעות דרך מחשופים נדיבים לצופה הנלהב – כלומר, החפצה עצמית לצורך שיווקי. אם נחדד את הנקודה – נערות צעירות רואות את הדמויות הנערצות עליהן מתנהגות בצורה מסוימת, ואך טבעי שהן תחקנה אותן. אחרי שמבינים את הנקודה הזו אי אפשר להתפלא שההחפצה נמצאת בלב השיח. המסקנה השנייה העולה מניתוח התופעה, היא שפרובוקציות כאלו תורמות למי שעומד מאחוריהן. כמה פעמים שמעתם השבוע, בשיחות הסלון ובין חברים, את המילים ''גולדסטאר'' ו''אגאדיר''? הפרסומות האלה מעלות לראש הכותרות חברות שאולי אין להן אידיאולוגיה שוביניסטית מובנית, אבל המערך התקשורתי בעולם הוא כזה שכל שטות כזו קופצת לראש השיח ומניבה רווח שיווקי. תרבות ה''הכל נגיד רק שיאייתו נכון את השם''.מה יש לנו בינתיים? האשמנו את החילחול של הצורך המסחרי בהחפצה ואת המבנה של התקשורת בעולם. אותם כנראה לא נשנה בקרוב.אולם השיח השוביניסטי הוא עמוק מזה. ויש דוגמות שנעות כל הדרך מאמריקנים כתומי־שיער שמנמנים ועשירים, ועד מדינות המפרץ הפרסי. הוא נעוץ בתהליכים חברתיים ואנתרופולוגיים שארכו אלפי שנים, שולח זרועותיו אל הדת ואל הרעיון השמרני; או להפך. לאורך ההיסטוריה נשים תמיד היו מקופחות. השאלה היא מה אנחנו עושים עם זה היום.כמו הגזענות, יהיה קשה להשלים עם המשך הקיום של השוביניזם. השוביניזם מתייחס כמובן לאישה כנחותה אינטלקטואלית ופיזית מהגבר, ותוחם אותה במסגרת הגדרת תפקיד מסוימת. זוהי תפיסה בלתי נסבלת, שמשנה סגנון ותחומי תמיכה עם הזמן. היום לא רק מעצבי דעת קהל כדונאלד טראמפ, אלא גם מעצבות דעת קהל כליידי גאגא הן שוביניסטיות. ואם לא רעיונית אז מעשית. וזה גרוע עשרות מונים מקצין שמטריד כפופה. זהו שוביניזם סמוי שמוסר לנערה הצורכת אותו את הרעיון שהיא גוף וזהו. שוביניזם שמייחצן את עצמו ומשתרש בקהלים מתחדשים. וכשמבינים את זה – מגלים שקשה עד בלתי אפשרי להיאבק בתופעה. להעלות אותה בשיח או להתעלם מקיומה ולתת לאופנות המציקות לעבור? להתעודד ממספרן העולה של הח''כיות או לתלוש שיערות בגלל עוד פרשת הטרדת כפופות במשטרה? זה כבר נתון לפרשנות אישית. דעתי האישית למיגור הפרסומות המשפילות ודומותיהן אומרת שאם נתעלם מקיומן ונמעיט את הדיון עליהן, לא ניתן לפרובוקטורים מהפרסומת את הרווח השיווקי אותו הם מחפשים. בתוספת אי צריכת התוצרת של המשווק כמחאה שקטה, הפרובוקציה תהפוך לא-כדאית ואי-לכך מיותרת בשביל המפרסם. כמובן שיש עוד גישות, אני הצגתי את שלי. השוביניזם הסמוי לצרכים מסחריים והשוביניזם הגלוי והטבוע בסביבה מושרש עמוק מדי. עם התקדמות הזמן והמטאפורה, השורשים יפסיקו להאכיל הסתעפויות ענפים ונשאיר את 'עץ השוביניזם' מאחורינו. בשביל זה יש לקום ולומר כיחידים – ''מספיק''.הדברים שלי כבר חצו כל קו קלישאתי אפשרי, כמעט. ראיתם מה השוביניזם מוציא מבנאדם? די, נמאס כבר. זכויות היוצרים על התמונה שייכות לRich Anderson מאגר CC של פליקר.